רשת בתי המדרש קישורים מומלצים אודות האתר צור קשר עזרה
bteiMidrash logo


עמוד ראשי > בלוגים

מאגר התכנים אשף דפי הלימוד שולחן העבודה שלי ארון הספרים אודות הרשת פורומים בלוגים

יום שני, 25 במרץ 2013

שתיקת מצרים / חיים אלבום


בזמן ביקורו של הנשיא אובמה בישראלנתפסה באוזניי שיחה מפתיעה בין שני שומרים בקניוןהם התווכחו ביניהם האם אובמה יהודי או לא.
הוא אמר בפירוש שסבא שלו היה יהודי!” טען האחד.
מה פתאוםהזדעק השני - “ קוראים לו חוסיין!”.
אך הראשון לא הסכים לוותר ועמד על שלו.
חייכתי לעצמי והמשכתי בדרכירק כשהגעתי לביתי וחזרתי אל ניקיון המטבח לפסח הבנתי את עומק דבריו של השומר שטען שאובמה הוא יהודיולאאלה לא אדי האקונומיקה שהשפיעו אליי.

סיפור יציאת מצרים של העם היהודי השפיע רבות על ההיסטוריה של האנושותגם המאבק נגד העבדות באמריקה לקח השראה מן הסיפור שלנו ויצר 'יציאת מצריםמשלובשנים הראשונות, העבדים המשוחררים אף ציינו את היציאה שלהם ב'ליל סדרכזה או אחראך עם השנים הדבר התמוסס.

כאן מתרחב הלב היהודי ומתרפק על המסורת שלנו אשר מחזיקה מעמד כבר אלפי שנים ולא נותנת לשום מנהג לחמוק מאצבעותינוגם אם כבר יצאנו ממצריםאנו טוענים ש'כל אחד צריך מצרים' ומעבירים את נושא העבדות לפן הרוחני-הנפשיאך בהביטי על אובמה – הנשיא שחום העור הראשון של ארה"ב אני מתפעל מכך שה"עבדים השחוריםהגיעו עד למשרת מנהיג העולם החופשי נשיא המעצמה הגדולה ביותר אשר חותרת להגשמת החופש והשוויון לא רק בארצה אלא בכל העולם כולו.

האם זה לא מה שהיה צריך לקרות לעם היהודיהאם שכלו, חריפותו ומוסריותו של העם הנבחר לא היו אמורים כבר להביא אותו לפסגת העולם למעמד אשר בכוחו להיטיב עם העולם כולוהאם לא זהו עניין בית המקדש שכל העמים יבואו אליו לחזות בנועם ה'? האם לא צדק אותו שומר בכך שחש שאובמה 'יהודיאו לפחות מייצג את ה'יהודי האידיאלי'?

משהו התפקשש בזיכרון שלנו את יציאת מצריםבמקום לקחת את העבר ולמנפו לעתיד טוב יותרהיהדות שקעה בו והתבצרה בעמדתה הקורבניתנכוןהגלות כפתה עלינו את זה ושנים רבות העם היהודי היה צריך להיאבק על הישרדותו הבסיסית ביותר.

אך משהגענו לארץ ישראלהאם שינינו דרכנו במשהוהאם העצמאות שלנו הטעינה את היהדות שלנו בערך מוסףהאם זכרון העבר שלנו אמור להיוותר על כנו בדיוק באותה צורה כפי שצויין בגלותהאם אנחנו באמת באותו החושך הקיומיהאם 'רבותיילא הגיע זמן קריאת שמע של שחרית'?

אז מה אני רוצה בעצםלבטל את ליל הסדרלשכוח שהיינו עבדים במצריםהרי זו המצווה שמוזכרת אולי הכי הרבה פעמים בתורה – "וזכרת כי עבד היית בארץ מצרים ויוציאך משם הביד חזקה ובזרוע נטויה".

אני לא רוצה לשכוחאבל השנה אני רוצה להסיט את הדגש מהמילה "עבדאל המילה "היית". נכוןבעבר היינו עבדים במצרים אבל ההוציא אותנו משם ועכשיו גם הביאנו אל הארץ הטובהאנחנו לא עבדים יותראנחנו לא צריכים כבר לעשות לילדים הצגות של עבדות ומאכלים של טיט. להיפך, אנחנו צריכים להצליח ליטוע בהם הרגשה של חירות, של עצמאות ושל אחריותעלינו לצאת באמת ממצרים ומעבדות פרעה ולקבל כבר את מלכותו של הקב"ה ולהתדבק במידותיו.

"וגם אני שמעתי את נאקת בני ישראל אשר מצרים מעבידים אותם ואזכר את בריתי.“
כיצד יצאנו ממצריםהקב"ה ישב בשמיים וכרה את אוזנוומשצעקנואץ להושיענו והוציאנו לחירות.
עכשיו מישהו אחר זועק את הזעקהמישהו אחר נאנק תחת העולמישהו אחר סובל מחוסר שוויון והזדמנותועכשיו התור שלנו לשמוע אותו ולמהר להושיעו.

נכון שלימדו אותנו כל השנים שפסח זה מלשון 'פה-סחועלינו לספר ביציאת מצרים ולא להפסיק לדבראבל בארץ ישראלאולי מותר לנו גם קצת לשתוקאולי אפילו חובה עלינו קצת לפסוח על הדיבורים ופשוט לשבת עם הילדים בשקטאו אז הילדים באמת ישאלו "מה נשתנהלמה כולם שותקים?”
ואנחנו נענה להם – "היינו עבדים במצרים אבל עכשיו כבר לא, כי השמע את זעקתנווהלילהכיצד נשמע את הזעקה של האחר אם לא נשתוק קצת?”



תגובה 1:

  1. חיים היקר. דבריך טובים ונכוחים. אני רוצה רק להעיר הערה קטנה אחת:
    הסיפור ההיסטורי-אגדי-מיתי על יציאת מצרים ממקם את אלהים במרכז העלילה. הוא שהוציאנו ביד חזקה מעבדות, הוא שעשה אותנו לעם, הוא שנתן לנו את התורה, והוא שהביאטנו לארץ ישראל.
    חלפו שנים רבות מאז. לא רק שחופשים אנחנו היום, אלא גם שהחופש שלנו בדורנו - זכינו בו בזכות ולא בחסד.
    אנחנו יצאנו ממצרים שלנו. אנחנו (או הורינו, או סבינו) החלטנו, שלא כמו אחים רבים שלנו, לעשות את המעשה הציוני ולקרב את הקץ של הגלות. אלוהים סיפק לחלק מאיתנו את ההשראה , אך חלק אחר מאיתנו עשה זאת מתוך מרד בדת.
    גם דורנו העצמאי מתמודד עם אתגרים רבים, ועליו לקבל החלטות. המחכה לכך שאלוהים יוציאנו גם ממצרים שלנו, או לפחות שיורה לנו מה להחליט, ישאיר אותנו בעבדות.
    חג שמח!
    מני גל

    השבמחק